Etapy vývoje mobilní aplikace – jak to všechno začíná a funguje?

Posted by | · | Články | Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Etapy vývoje mobilní aplikace – jak to všechno začíná a funguje?

Nestačí vám responzivní web a rozmýšlíte nad vývojem nativní mobilní aplikace? Určitě nejdříve začínáte přemýšlet: „Jak vlastně na to?“. V ČR dnes používá chytré telefony zhruba 60% lidí a vývojářů je každým dnem více a více. Výběr proto není vždy tak jednoduchý. Pro začátek je potřeba ujasnit si pár věcí.

Firma nebo freelancer?

Vývoj mobilní aplikace je jako stavba domu. Buď ho postavíte sami, najmete dělníky které budete koordinovat, nebo si najmete firmu se kterou doladíte nápad a pak už jen sledujete jak se představy mění v realitu. Pokud zvládnete dát dohromady vlastní požadavky, nakreslit grafickou část aplikace a pak aplikaci vytvořit a nahrát na AppStore nebo Google Play, není žádný problém.

Freelancera vyberete pokud máte dostatek času se procesu vývoje věnovat, nebo máte omezený rozpočet. Pokud nemáte dostatek času, nebo chcete profesionální práci od A do Z, je rozumné přenechat vývoj firmě.

Sepsání požadavků a funkcí

Vývoj mobilní aplikace začíná u tužky a papíru. Hned na začátku je dobré sepsat co od aplikace očekáváte, jaké by měla mít zhruba funkce a celkově zjistit, zda aplikaci vůbec potřebujete.

Společně sepíšeme funkční specifikaci a následně navrhneme wireframy, které obsahují základní rozvržení prvků. Tyto hrubé nákresy společné ladíme až k maximální spokojenosti na obou stranách. Začátek máme hotový a jdeme dál.

Tvorba grafiky

Na základě požadavků a wireframů přichází na řadu grafické práce. Jednoduše řečeno nastává okamžik, kdy se definuje jak bude aplikace skutečně vypadat (barvy, rozvržení prvků, ….).

Dáme vám k dispozici grafický manuál, aby barevně a koncepčně respektoval vaší značku.

Tato fáze je velmi náročná na koordinaci, než se docílí finální podoby. Výsledný vzhled se definuje již v této fázi a je dobré vše promyslet. Společně vymyslíme délku textů, barevné kombinace a obrázky tak, aby aplikace byla co nejvíce user-friendly.

Proces vývoje aplikace

Po grafické fázi nastupuje na scénu samotný vývoj, který obsahuje několik dílčích částí. Aplikace samotná většinou nefunguje bez „backendu“, který poskytuje aplikaci potřebná data k tomu, aby správně a spolehlivě fungovala.

Backend

Podceňovat tuto serverovou část se nevyplácí. Není sice vidět, ale při špatném provedení nemůže mobilní aplikace fungovat. Backend umožňuje přihlášování uživatelů, poskytuje aplikaci data nebo může částěčně měnit chování aplikace.

Mobilní aplikace

Výslednou grafiku převedeme do mobilní aplikace, napojíme tlačítka na akce, tvoříme animace, přechody mezi obrazovkami a napojení na backend. Mobilní aplikaci je potřeba tvořit tak, aby přesně respektovala grafické zadání. Jakákoliv nepřesnost, byť s rozdílem jednoho pixelu oproti grafice, může znamenat neucelený pohled na aplikaci a vytrácí se pak úsilí, které bylo během návrhu grafiky vynaloženo.

Animace pak dodávají lepší požitek z používání. Nesmí se to s nimi však přehánět, jelikož nadměrný počet animací může způsobit, že se uživatel v aplikaci ztratí a může ji ze svého zařízení odstranit.

Do této fáze patří také průběžné testování jestli aplikace neobsahuje chyby a je plně funkční. Testování probíhá především po uživatelské stránce, kdy naši testeři aplikaci používají a sepisují chyby, které následně vývojáři opravují.

Během vývoje vám budeme pravidelně posílat tzv. „demo aplikace“ přímo do telefonu, aby se i v průběhu vývoje mohlo do prací zasahovat a měli jste maximální přehled o tom v jakém stavu aplikace je. V rámci vývoje také vytváříme tzv. Unit a UI testy, které automatizovaně aplikaci kontrolují, aby do uživatelského testování prošlo co nejméně chyb.

Jde se s aplikací na trh

Po skončení vývoje následuje etapa zveřejnění. U mobilních aplikací to není snadné jako u webových prezentací. Appstore i Google play mají různé schvalovací požadavky a oba tyto obchody si nechávají poměrně dlouhý čas na schválení (Google Play zhruba 24 hodin a AppStore 14 dní). Každopádně u AppStore se délka schvalovacího procesu mění. Za posledních několik měsíců je průměrná doba schválení nové aplikace 2 dny.

Sledování aplikace a kontrola statistik

Po zveřejnění aplikace naše práce nekončí. Právě naopak. Nastává sledování funkčnosti a pohyb uživatelů v aplikaci. Průběžně kontrolujeme jestli se aplikace uživatelům nezavírá/nepadá a jestli backend funguje podle představ – nemá výpadky ani prodlevy v komunikaci.

Na základě těchto dat vypracujeme možné úpravy a prezentujeme nové možnosti, jak aplikaci postupně vylepšovat.

 

Můžeme pomoci?Kontaktujte nás